Onsdagstema — Deprimerande

Photo by Artlover/LH
Click to enlarge

Jag var på skroten förra veckan för att komplettera lite till min gamla bil. När jag väl var där fann jag två gamla Volvo PV 544 (en av dem på bild) och en gammal Saab 93. Det är ovanligt att träffa på så gamla fordon på en skrot idag. De var längst in på skroten bortglömda medan nyare bilar som inte ens var 10 år gamla väntade på pressen på hög mitt i gården innanför skrotens inhägnad.
Det är alltid kul att träffa på gamla fordon som oftast har bättre kvalitet som har stått ute i det fria så länge. Men samtidigt är det deprimerande att se sådana fordon rosta sönder utan att någon tar hand om dem. Det skulle vara roligare att se mer av dessa bilar på vägarna istället. Men bilden kan tolkas annorlunda, kanske ett förfall av vårt konsumtionssamhälle..., som är deprimerande i sig självt.





Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

 

Kommentarer

Eva Trillian sa…
Känns som ett ovärdigt slut för en fin gammal bil (så fina gamla bilar kommer dagens bilar aldrig bli ...)!
Perfekt till temat, dock!
Violen sa…
Sorgligt öde för en gammal skönhet! Men allt gammalt kan ju inte bevaras och då går det så här!
Anonym sa…
De är väldigt fina de gamla bilarna, tyvärr kostar det väl en del att renovera och underhålla. Hade dock gärna sett dem på vägarna jag med.
Lottisen sa…
Tråkigt att fina gamla bilar får förfalla på det viset..
Arja sa…
Halloj!
Håller med, själv gillar jag återbruk!
anemonen sa…
Ja du så kan det vara. Det som tillverkades förr gjordes för att hålla länge, men numera är det slit och släng som gäller. Kvaliteten är inte som den var förr. Redan på 60 talet fuskades det med bilar iaf Volvo för far jobbade på volvo och han visade mig på slarvet på Amazonerna som var de han var med och tillverkade. Finfint val av dig och att du återvinner.....:-)
Anonym sa…
Håller med dig i båda fallen.
Freja sa…
Jag har en gammal skrotbil stående i en lada hos min pappa. Deprimerande att den står gömd, men jag hoppas kunna sälja den till en entusiast som tar hand om den bättre än jag har ork och intresse för!
Erik Semlan sa…
Äldre bilar kan man meka med, bara en sådan sak. Man behöver inte vara datageni för att byta tändstiften, som i en ny bil. ;-)
Sedan är det bilar med personlighet. Visst vore det fint om fler bilar kunde rulla vidare, i gott skick.
Men en del hamnar på skroten.
Men även på skroten kan en gammal Volvo PV väcka ömhetskänslor, jag tycker inte det är deppigt. Kanske även en Saab, första 99:an hade frihjul, ett bensinsnålt alternativ i alla fall i nedförsbackar.
hur har det gått för Saabfabriken? Får kanske googla...
Det är deppigt, att vår småbilstillverkning flyr landet.

Populära inlägg i den här bloggen

Fototriss — Djup + Tävling

Några av mina bästa bilder under 2018

Fredagsfärger/Friday Colours — Beige och Lila