U-boat type VII C/41

 


 Photo by ArtloverLH ©2022
 

Hej igen! Det var länge sedan man var inne här. Fotografin har legat i träda pga. tappat intresse. Gamla intressen kommer åter och jag har börjat med modellbygge igen. Men fotografin hänger dock med som ett verktyg för att kunna dokumentera min vardag och intressen. I detta foto med samma motiv togs det 21 exponeringar samt "stackades" ihop till en endaste bild i Photoshop för att sedan slutredigeras i Lightroom. Denna teknik är användbar bl.a. när skärpedjupet är väldigt kort, t.ex. i macrofotografi.

Låt er inte luras av storleken. Modellen är i skala 1/144 av den tyska ubåtstypen VII C/41 från Revell. Det ser större ut i bild här än i verkligheten. Mycket mindre än vad man tror. Jag köpte även en uppgraderingssats med Photo Etch-detaljer, för att få de rätta proportionerna och detaljrikedom över modellen. Utöver modellens instruktioner har jag även karvat ut alla flodhålen i skrovet och byggt halvrealistiskt inner/tryckskrov av styrenplast enligt riktiga specifikationer från ubåtens ritningsplan i verkligheten. Det krävdes provsättning och modifikationer innan kunde limma ihop delarna.

Att jobba med photo etch var en helt ny erfarenhet för mig, som krävdes mycket koncentration och varsamhet eftersom det var så ömtåligt. Men det blev också en mardröm när någon del försvann och gick sönder. Instruktionerna visades inte så korrekt som man önskade heller från satsen. Det var även tidsödande och tålamodskrävande. Jag lyckades någorlunda att snickra ihop facket för den förliga torpedladdningsluckan  ur däcket som kan ses på bild här ovan.

Modellskapandet fortskrider i sakta mak när lust och tid finns för bygget. Det är först nu under höstens mörker man börjar komma igång med bygget.  Men det får ta sin tid. Nu när skrovet utan däck ihopsatt och limmat ska skarvar och fogar spacklas och slipas. Sedan blir det montering av propelleraxlar, roder och djuproder samt photo-etchdetaljer mm. på skrovet. Mitt arbete kan ses som bildspel hos SHA 70´s kanal på You Tube.

Fortsättning följer, så håll utkik.

 

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fototriss — Djup + Tävling

Några av mina bästa bilder under 2018

Fredagsfärger/Friday Colours — Beige och Lila