Sitter ihop

Photo by Artlover/LH
Click to enlarge

Här är min tolkning. Alla som har en systemkamera vet att objektiv och kamera sitter ihop för att man ska kunna plåta. Här en Samyang MF AE 85/1.4 IF UMC som sitter ihop på min gamla Nikon D70. Det är ett toppenobjektiv för porträtt med stor ljusstyrka för en billig peng. Men man får skruva på fokusringen manuellt eftersom AF saknas. Bra till stilla motiv. Ej lämpad för snabbrörliga motiv.


Fler bidrag till temat finns att beskåda hos Sinneskattens Tema Fredag.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Snygg bild på ditt ljusstarka objektiv!
Jag kör ju med Canon men där är det lika viktigt med kamera + objektiv förstås annars skulle det inte bli så mycket att visa upp!
OJ OJ...tänk om/att inte AF finns...då måste man förlita sig helt på sin syn och det är inte lätt för alla! Tyvärr! :O( Fint tolkat dock!

Trevlig helg!
Lena sa…
Det var ju en smart tolkning!
anemonen sa…
Bra tolkning och inte behövs AF jämt. Jag fotar i princip alltid macro utan AF och ibland tycker jag att det lämpar sig bättre utan Af. Trevlig helg.
ulla laiho sa…
En till bra tolkning! Intressanta fakta också.

Jag fotar då och då utan AF, när jag vill "sätta skärpan" på ett visst område. Och på mitt macroobjektiv finns inget AF.
Ja men det där var ju en kanontolkning, jag kan inte få skarpa bilder när jag fokuserar manuellt så jag har gett upp.. men det är kanske en träningssak!
Mona sa…
Ett fantastiskt ljusstarkt objektiv. 2.8 är mitt ljusstarkaste. Kul tolkning!
Stare Ström sa…
Mycket bra tolkning! Klart viktigt att de sitter ihop!
Erik Semlan sa…
Snygg fotografisk tolkning av temat. Väldigt ljusstarkt objektiv! Såklart behöver kamerahus och objektiv sitta ihop, smart tolkning. AF är smidigt, men ibland skönt att koppla bort och "göra" sin bild själv.

Populära inlägg i den här bloggen

Fototriss — Djup + Tävling

Några av mina bästa bilder under 2018

Fredagsfärger/Friday Colours — Beige och Lila