Hösttema och Tävling


Photo by Artlover, LH
Click to enlarge the image

Har man inte blivit smittad av svininfluensan så har man blivit smittad av något annat. I det här fallet blev jag det när jag snavade in hos Nina som har anmält sig till en tävling hos moderskeppet.se som väckte mitt intresse. Jag var inte sen att haka på, med denna bild som jag har haft tidigare här på bloggen.
Tävlingen går ut på att man ska sända in en höstbild med en förklaring hur du redigerade din bild med dina tricks i Photoshop. Sista anmälningsdag är torsdagen den 12:e nov och avslutas kl. 16.00. Mer info om regler och vad man kan vinna finns hos moderskeppet.se.

Mina tricks för att få mer lyster och skärpa ifrån denna bild använde jag bl,a, "nyans/mättnad" för att få fram färgerna bättre. Då reglerade jag färgerna separat istället för att använda masterläget. Sedan arbetade jag i lab-läge med ett justeringslager för "kurvor" och skärpte upp bilden från bakgrundslagret med "smart skärpa". Efter ha dragit ner bildens filstorlek från 240 till 72 pixlar/tum för webben använder jag "högpass". Jag skapar ett nytt lager för att skärpa bilden ytterligare. Jag gör alltid så innan jag sparar bilder för webben, bara för att kompensera bortfallet av skärpan efter man har dragit ned på pixlarna till 72. Det gör att man för att behålla skärpan som det var från den ursprungliga filstorleken. Det ser mycket bättre ut på webben då samt att bilden är anpassad till rätt sorts medium.
Om några frågor uppstår och vill veta mer hur jag gör, kontakta mig i så fall.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer

Nina sa…
Snygg bild! Kul att du hänger på! Nu är vi konkurrenter... :-)
Artlover sa…
Ja Nina. Må bästa man vinna, hm, eller kvinna vinna:-) Vi är dock snälla konkurrenter:-)
Kcalpesh sa…
The photo with a reflecting yellow landscape is a stunner! Superb work of photography!

I have an invitation for you to join the World Photo Bloggers
LadyFi sa…
Wow - that picture just blows me away. Underbar bild!
Anonym sa…
Härlig höstbild, det är en sån man vill se i STORT format pga färgerna
Maria Berg sa…
Tänk att verklighetna kan vara so vackert lysande solgul -kanske delar av solen som trillat ner? MB
anemonen sa…
SNYGG BILD ÄR DET. Jag hoppas du vinner.
Rose sa…
Very, very beautiful!

Populära inlägg i den här bloggen

Fototriss — Djup + Tävling

Några av mina bästa bilder under 2018

Fototriss — Ljus & Mörker