God Jul på er alla, med musik



Nu plockas och pysslas det runt om i varje stuga in i det sista och jag håller på att rota fram mina julplattor från hyllor och vrår. Här bjuder jag på en gammal julklassiker på vinyl.
Det var bara ett pyssel att göra en video med ljud, för Jag redigerade filmen i iMovie och spelade in ljudet från skivspelaren separat till programmet Audacity. Sedan förde jag över ljudfilen till iTunes där jag ändrade formatet från AIFF till ACC, för att dra ned storleken på den. Ja, sedan tillbaka till iMovie där där jag klistrade in ljudet. Men nu hade jag redan låten inspelad från kamerans mikrofon i själva filmen. Jag fick därför kryssa ur ljudet som fanns på filmklippet, så jag kunde ha ljudet för sig. Slutligen redigerade och komprimerade jag filmen samt sparade den i en Quick Time-fil för webben. Jag är inte nöjd med bildkvaliteten, men ljudet blev bra.

Nu har jag ett par frågor. Finns det möjlighet att koppla in en kabel för ljud från förstärkare till kameran, så man får riktigt ljud inspelat på samma gång som man filmar? Jag blev inte nöjd med ljudet från kamerans mikrofon och gjorde så som jag skrev ovan. Hur kan man ändra bildformatet i höjd och sidled? När jag laddade upp filmen från kameran till iMovie blev bilden något ihoptryckt.


God Jul på er alla
Önskar
Artlover

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer

anemonen sa…
God Jul och fin musik. Jag är och var en stor diggare av dessa fina musiker. The Beatles are the best.

Populära inlägg i den här bloggen

Fototriss — Djup + Tävling

Några av mina bästa bilder under 2018

Fredagsfärger/Friday Colours — Beige och Lila